Christel Hartkamp heeft zich sinds 2002, samen met haar man Peter, actief ingezet voor de oprichting en ontwikkeling van Sudbury-scholen in Nederland. In 2007 startten zij met De Kampanje Sudbury School, die tot 2014 actief was. Vervolgens richtten ze Sudbury School Harderwijk op, die later in 2022 overging in Sudbury School Amersfoort.

Gedurende al deze jaren waren Christel en Peter niet alleen betrokken bij de oprichting, maar ook bij het dagelijks functioneren van de scholen. Hun eigen kinderen hebben ook onderwijs gevolgd binnen dit systeem en zijn inmiddels volwassen. Christel, oorspronkelijk opgeleid als geoloog en wetenschapper, heeft zich intensief verdiept in de pedagogische en wetenschappelijke fundamenten van het Sudbury-onderwijs.

Haar inzichten hebben geleid tot het boek Een Pedagogie van Vertrouwen, waarin ze een breed scala aan onderwerpen behandelt, zoals ontwikkeling in historisch en evolutionair perspectief en motivatie- en leertheorieën. Het boek is geschreven vanuit de behoefte om het onderwijsconcept van de Sudbury-scholen een sterke wetenschappelijke onderbouwing te geven.

Tijdens haar lezingen legt Christel vooral de nadruk op het idee van het “kind als volwaardig mens” en het belang van vrije keuze binnen het onderwijs. Haar visie benadrukt het respect voor de autonomie van kinderen en hun vermogen om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces.

Naast haar werk als staflid bij Sudbury School Amersfoort, is Christel ook bezig met het afronden van een promotieonderzoek. Dit onderzoek richt zich op de effecten van Sudbury-onderwijs op de levens van oud-studenten, waarmee ze haar wetenschappelijke bijdrage aan het onderwijs verder verdiept.

Christel Hartkamp