De belofte van een kleinere overheid kennen we nu wel. Maar waarom lukt het niet? Ambtenaren kunnen en willen zichzelf nou eenmaal niet wegbezuinigen. Plannen blijven wollig en weinig concreet. Daarom gaan wij niet alleen ambtenaren ontslaan, maar schaffen we minstens 7 ministeries af. De zaag erdoor!

1. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Waarom weg? Onderwijs kan grotendeels decentraal geregeld worden door gemeenten, scholen en ouders.
Ons argument: Gemeenten en private aanbieders staan veel dichter bij ouders en leerlingen.
Politieke bemoeienis leidt tot eindeloze curriculum-discussies en bureaucratie.

2. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Waarom weg? Gezondheid en zorg kunnen grotendeels gedecentraliseerd en via verzekeraars en marktpartijen.
Ons argument: Gemeenten en private zorgverleners hebben al een groot deel van de jeugdzorg en Wmo. Het ministerie is vooral een geldpomp en beleidsfabriek.

3. Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Waarom weg? Sociale zekerheid is grotendeels uit te voeren door het UWV en gemeenten (bijstand).
Ons argument: Beleidssturing op de arbeidsmarkt is overbodig in een libertair model; uitkeringen zijn uitvoeringsvraagstukken.

4. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Waarom weg? Veel infrastructuur kan geprivatiseerd (spoor, luchthavens, tolwegen). Waterbeheer kan regionaal via waterschappen blijven bestaan.
Ons argument: Het ministerie is vooral een coördinatie- en subsidieclub.

5. Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

Waarom weg? Landbouw is een marktsector. Natuurbeheer kan regionaal of via private organisaties.
Ons argument: Beleidssturing (mest, stikstof, subsidies) is puur politieke bemoeienis.

6. Ministerie van Klimaat en Groene Groei

Waarom weg? Klimaat is bij uitstek een domein waar de markt oplossingen biedt.
Ons argument: Beleidssturing op industrie en subsidies verstoren de markt.

7. Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Waarom weg? Gemeenten en provincies kunnen grotendeels zelf hun organisatie bepalen.
Ons argument: BZK is vooral een coördinerende laag die overbodig wordt als je decentraal werkt.